بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کتابخانه ای به قدمت نود سال

کتابخانه ای به قدمت نود سال

کتاب خانه ملی کرمان 

کتاب خانه ملی کرمان (کارخانه ریسندگی خورشید) مربوط به دوره پهلوی اول ، این ساختمان حدود نود سال پیش توسط عده ای از تجار کرمانی و یزدی به عنوان کارخانه ریسندگی ساخته و شروع به کار کرد .این بنا توسط علی محمد راوری معمار معروف کرمانی ساخته و به پایان رسید ، این کارخانه از وسعت زیادی برخوردار بوده و به سه بخش کلی تقسیم شده است:

سالن ریسندگی: همان محل کتابخانه مرکزی امروزی است. دستگاه‌ها و ماشین‌های تبدیل پنبه در این قسمت بوده‌اند.

سالن پارچه‌بافی: این سالن در ضلع شمالی سالن ریسندگی در محل پمپ‌بنزین کنونی قرار داشت و کنار سالن موتورخانه بود که موتورهای برق کارخانه را آن‌جا نصب کرده‌ بودند.

ساختمان اداری: در قسمت جنوبی غربی کارخانه، سمت خیابان ابن‌سینا قرار داشته که آزمایشگاه و کنترل کیفیت تولیدات کارخانه هم این‌جا بوده ‌است.

این کارخانه نزدیک به 30 سال فعالیت داشته و به‌دلیل مشکلات مالی بین سهام‌داران در سال 1368 تعطیل و به یک ساختمان خالی تبدیل شد. پس‌از انقلاب نیز ادارات مختلفی چون سازمان آب و شهرداری هر یک قسمت‌هایی از سالن را در اختیار گرفتند. گشتی در این کارخانه قدیمی که الان با عنوان کتابخانه مرکزی کرمان فعالیت دارد میزنیم ناگفته نماند از سال های پیش این بنا دچار تغییرات و حوادثی شده است اما هیچوقت زیبایی خود را از دست نداده است مساحت سالن کتابخانه 4000 متر می باشد. سقف های سالن کتابخانه ملی گنبدی شکل و 66 ستون هشت ضلعی در آن به کار گرفته شده است. از سمت خیابان خورشید که بخواهید وارد محوطه کتابخانه بشوید باید از طاق نمایی زیبا بگذرید که در چوبی بزرگ و قدیمی دارد در دو سمت خودتون یک کتابخانه برای ناشنوایان وجود دارد و یک کتابخانه برای کودکان ، به راهروی میرسید که اطراف ان را درخت ها و فضا سبز پوشیده است داخل سالن اصلی که بشوید زیر یک سقف آجری قرار میگیرید . درها و پنجره‌ها سبک و سیاق خود را حفظ کرده‌اند و تزیینات آجرکاری آن نیز بسیار زیبا و نفیس است. این بنا علاوه‌بر کاشی‌های معرق، آجرتراش‌هایی دارد که بافت جالبی در نما ایجاد کرده‌اند.






بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده